Levélváltás Marton Tamás osztályvezetővel
Emlékeztető az ultrakönnyű repülőeszközökről szóló egyeztetésről (PDF)
Jelenléti ív (PDF)
Tisztelt Címzettek!
Levelünk mellékletében továbbítjuk a 2010. május 12-ei egyeztetés emlékeztetőjét és jelenléti ívének másolatát. Az emlékeztetőben törekedtünk a lényeg tömör összefoglalására. Szíves észrevételeiket köszönettel vesszük.
Tisztelettel:
Marton Tamás
Közlekedési, Hírközlési és Energiaügyi Minisztérium
Légi és vízi közlekedési osztály
osztályvezető
Tisztelt kollégák!
Sajnálom, hogy a megbeszélésről csak néhány nappal korábban kaptam értesítést és emiatt nem tudtam jelen lenni. Mivel az egyeztetésen a szervezetünk nevében részt vett főtitkárunk és főpilóta helyettesünk számára az egyeztetés emlékeztetője nem lett megküldve, utólagos engedelmükkel
részükre azt továbbítottam, és tőlük az alábbi észrevételek érkeztek:
Tisztelt Marton Úr!
Tudjuk, hogy említette, hogy nem készült hanganyag, így nem lesz teljes az emlékeztető, azonban sajnálattal látjuk, hogy csak a SIRESZ hozzászólása jelent meg az emlékeztetőben, annak ellenére, hogy Vég Pál úr az elején tisztázta a képviseletek mögött felsorakozó társadalmi arányosságot.
A SIRESZ által megfogalmazott véleményt a hazai lajstromozásra nem kötelezett légijárművek (vagy a Chikagoi egyezményhez jobban illeszkedő szóhasználattal – repülőeszközök) szakemberei többsége nem osztja.
Ezért kérem, ha még lehetséges, tegyék hozzá a mi megjegyzésünket is.
Előre is köszönjük.
Elsőként tehát fontosnak tartjuk, hogy ne sikkadjon el, amit Vég Pál úr az elején tisztázott az arányokra vonatkozóan miszerint:
a Szabad Repülők Szövetsége (HFFA – az MRSz siklóernyős, és sárkányrepülő szakága) közel 1000, és az MKSSZ (az MRSz Könnyűmotoros Szakága) kb 800 pilótát fog össze. A SIRESz 200 az MKSz mintegy 130 pilótát képvisel.
Fontosnak tartjuk továbbá a német mintát, amelyet a jogalkotásra vonatkozó példaként hozta Ordódy Úr, miszerint a Németországban erre vonatkozó törvényben úgy van meghatározva, hogy a nemzeti repülőszövetség a szabályozó szervezet és a hatóság nem foglalkozik velük. Mindent az adott szövetség szabályoz, engedélyez, felügyel és ez jól működik 1989 óta.
Úgy gondoljuk, fontos, hogy ágazatonként egy szervezet legyen, és a hatóság csak a szervezet működését ellenőrizze. A szövetség irányításával ugyanúgy megvalósulhat az, hogy minden szervezet kapjon képzési és egyéb lehetőségeket, de a feltételeket tapasztalt szervezet határozza meg (pl. a képzési tematika nem lehet többféle, sem az eszközök felülvizsgálata.). A kisebbségben levő különálló szervezet minden tagja tőlünk kapott korábban is képzést és a hatóság a mi igazolásunk alapján adta ki számukra a külön engedélyt.
A hatósággal évekig jó viszonyunk volt, mert a meglévő egyértelmű szabályozások alapján kérték számon működésünket. A megbeszélés során észrevételeztük, hogy az utóbbi években a hatóság másként értelmezi a jogszabályokat, sőt maga alkot szabályozókat, (pl. 52. sz. PRMDO eljárás), amely ráadásul szükségtelen, szakmaiatlan és törvénytelen is (hiszen a jogszabályban nem található olyan típusú szakszolgálati engedély, amit ebben követelnek). Ezeket az anomáliákat azonban a születendő jogszabály kiküszöbölné.
Főtitkárunk beszámolt arról, hogy a repülőorvos nyilatkozata szerint a repülőorvosi intézményrendszer nem lenne képes a közel 3000 lajtromozásra nem kötelezett légijármű vezetőt belátható időn belül megvizsgálni, mert kevés a repülőorvosi vizsgálati helyszín. Azt is megemlítette, hogy hogy a világ siklórepülő társadalmának szervezetében (CIVL) biztonsági és oktatási alosztály vezetőként veszélyesnek látja azt, ha a szakmai vezetést több szervezet képviselné függetlenül egymástól, és hogy ez világviszonylatban is példátlan.
A Magyar Repülő Szövetségnek, egyben minden szakágának legfőbb célja az érdekképviselet. Vezetőink tudják, hogy mi az európai elvárás és a gyakorlat. Kötelesek vagyunk pilótáink érdekeit képviselni akkor is, ha a hatóság ezt másképp gondolja.
Bízunk benne, hogy a születendő jogszabály mind a hatóság, mind a szakma problémáját megoldja, egyben nyitottak vagyunk arra, hogy a 95 évi XCVII. Tv-ben segítsünk tisztázni a fogalmakat.
Tisztelettel:
Tóth Zsuzsanna MRSz siklóernyős főpilóta- helyettes
Szöllösi László HFFA főtitkár