EHPU AGM Brussels Belgium összefoglaló
Közzétéve: 2025.02.21.

2025-ben Belgiumban lett megtartva az éves Általános Európai Sárkányrepülős és Siklóernyős találkozó, egyben az EHPU munkacsoportjának (ESTC – Európai Biztonsági és Oktatási Bizottság) ülésével.

Az ESTC ülésen 3 dolog lett megvitatva, mindegyik nyitva maradt, a bizottság dolgozik a továbbiakban is rajtuk.

  1. FIDA – rendszer
  2. Biztonsági tréningek (SIV)
  3. IPPI rendszer hibája
  • FIDA

Repülésbiztonsági szempontból nagyon fontos baleset és esemény gyűjtő hálózat, mely több mint 120 000 repülőeszközt és pilótát tart nyilván, ezeknek a bejelentéseik alapján statisztikákat lehet  készíteni, megelőzve egy csomó hasonló eseményt vagy balesetet.

Az EHPU figyelmeztetéseket küld az eszköz készítőknek, mi több már az ernyő gyárak is látják a saját termékükkel történt eseményeket, baleseteket!

Ez a további tervezésekben nagy segítséget jelent!

Ez a rendszer annyira sikeres, hogy  több Európán kívüli ország (Ausztrália, Korea, Új Zéland, Egyesült Államok) kérte, hogy csatlakozhasson…

  • Biztonsági tréningek

Próbálunk összehozni egy olyan oktatási tematikát a BT számára, mely minden országban egységes és ellenőrizhető.
Mindegy, hogy melyik országból érkezik valamelyik országba egy csapat, azokat a szabályokat kell betartani amelyek egységesen el lesznek fogadva…
Ezzel áttekinthetőbb lesz ez a tevékenység, sok visszaélést( és ebből következő balesetet) meg lehet majd előzni!

Természetesen az egységesítési folyamat nagy körültekintést igényel, ezért időt vesz igénybe! Talán 2026-ra elő tudunk állni egy (vagy több) tervvel…

  • IPPI anomáliák

Mi magyarok jeleztük, hogy az új IPPI besorolások helytelenül vannak meghírdetve, ki írva, mert a kezdő szinttől a master szintig nő a Para Pro és a Safe Pro szint száma…

Vagyis egy növendék a PP1 -el kezdi, egy ,,A” vizsgás PP3-as szinttel rendelkezik. A legmagasabb szint a PP6 -ami a tandem pilóta szintet jelenti… Tehát a PP6 a legmagasabb képzettséggel rendelkező pilóta? Neki mindent szabad, bárhonnan elstartolhat, bármilyen időjárási körülmények között, ha úgy itéli meg, hogy biztonságos? Távot repülhet? Célra szállhat? Acrozhat?

Az acro fokozat a PP5 d jelű… tehát a PP6 alatt van! Tehát acrozhat…

Ez hibás és kértük az EHPU-tól, hogy vegyék fel a CIVL-el  (az IPPI kártyát managelő szervezettel) a kapcsolatot és kérjék fel őket, hogy tegyék ezt rendbe!

EHPU Plenáris ülés 2025

Az idei konferencia hasonló módon indult, mind minden évben.
Az eseményt megnyitotta az aktuális elnök, a Belga Jean- Yves Squifflet, köszöntötte a küldötteket Belgiumban.

Rövid ismertetése az ülés lebonyolításának és az online résztvevők beléptetése következett.

Ezek után a küldöttek bemutatkoztak és a Finn küldött jelezte felvételi kérelmüket a szervezetbe. A tagországok képviselői jóváhagyták Finnország csatlakozását.

Újraválasztottuk az eddigi főtitkárt, az angol Mark Show-t

A soron következő elnökségi feladatokat ellátó ország, Cseh Köztársaság elfogadta a jövő évi találkozó megszervezését.

Ezek után a kincstárnok, a francia Thomas Senac ismertette a szervezet pénzügyi helyzetét és jelezte, hogy lemond erről a pozícióról.

Nagy problémát jelent, hogy a tagországok jelentős része, díjhátralékokkal rendelkezik. Az EHPU kiadásai pedig állandóak. Az idei mérleg mínuszos lett.
Ugyanakkor a közgyűlés megszavazta, hogy ezentúl a szervezet évente 3000 € -t ad a közgyűlést szervező országoknak támogatás céljára.

Következő napirendi pontban az EHPU 5 tagjából álló vezető bizottságának (melynek mi magyarok is tagja vagyunk) javaslatait hallgatta meg a tagság, melyben többek között pár alapszabály beli javaslatunk volt, mely az idő haladtával szükségessé váltak.
A tagság mindenben egyetértett javaslatainkal.

Ezt követően megtörtént az új vezetőségi bizottság tagjainak választása.
Ebben az évben a megválasztottak:

  • Marc Asquith (BHPU)
  • Rodolfo Saccani  (FIVL)
  • Szöllösi László (HFFA)
  • Jean-Yves Squifflet, (FBVL)

A vezetőségi üléseken, melyek minden második hónapban vannak megtartva neten, amindenkori aktuális elnök, a kincstárnok és az ESTC elnöke vesznek még részt.

Új kincstárnokot kellett választani, mert az eddigi lemondott. (személyes okok miatt lépett vissza, az országában (FFVL) sem vállal már szerepet)

Egyedül a portugál küldött jelentkezett erre a posztra, emiatt  Antonio Fernandez (FPVL) lett az új kincstárnok.

Jómagam kétkedve fogadtam el ezt a kinevezést, ismerve Antonio személyiségét, kétségbe vonva az ő rátermettséget ehhez a feladathoz… (remélem tévedek)

Rövidke szünet után a főtitkár beszámolt az elmult év eseményeiről, újdonságairól.

Kiemelkedő események az, hogy  Finnország és Észtország kérték felvételüket a szervezetbe (de az Észtek, nem jelentek meg a gyűlésen)
Rodolfo Saccani-t szervezetünk vezetőségi tagját megválasztották az EAS (Európai Légisport) vezetőségébe is, mely tény erősíti a szabadrepülők érdekeinek képviseletét a legmagasabb fórumokon is.

Az EAS elnöke is meghívást kapott a konferenciánkra és beszédet mondott, melyben taglalta, hogy általában az egyéb sportágakban repülő pilóták és a kereskedelmi járatokon dolgozó pilóták sem ismerik a siklórepülőket, azoknak tiszteletben tartását, ezeknek az eszközöknek a repülési tulajdonságait, stb… Ezért a 2025-ös évet arra szánja, hogy ismeret terjesztést rendezzen ezen a területen, az együtt repülés optimalizálása  érdekében.

Szó került arról, hogy a cél az, hogy a siklórepülő eszközök is láthatóvá váljanak az elektronikus eszközökön.
Az EASA elfogadta az EAS felterjesztését, hogy az ADS-L és ADS-B eszközöket, valamint az okos telefonos applikációkat elfogadják hivatalosan láthatósági segédeszközöknek! Tehát ezeket mostantól kezdve szabadon használhatjuk.

Problémát jelent ezután is a U-Space (kontrolált sáv)-on kívüli repülés…(pl. drónok)

Ezek után éves jelentést tett még a

  • LÉGIALKALMASSÁGI tisztviselő,
  • a LÉGTERES tisztviselő
  • ESTC elnök

Mindenki beszámolójából az derült ki, hogy a LÁTHATÓSÁG elérése a legfontosabb célunk kell legyen!

Meghívottként részt vett a konferencián Arild Solbakken az EGU (Európai Vitorlázó Szövetség) elnöke is.
Arild bemutatta Szövetségüket és ismertette alapelveiket a repüléssel kapcsolatosan…
Mivel megállapítottuk, hogy elviekben nincsenek nagy eltérések köztünk és köztük, megállapodtunk abban, hogy a két szervezet szoros együttműködésbe kezd.

A FIDA rendszerünk több országot, gyártót, szervezetet is érdekel ezért kidolgozunk egy ,, társult tagsági” státuszt, melyben ezek a külső szemlélők is hozzáférhetnek az adatbázisunkhoz, természetesen a rájuk kirótt tagdíjjak befizetése után.

Külön napirendi pontban tárgyaltunk az ADATVÉDELEM-ről, annak jogi és technikai kivitelezéséről.
Utolsó napirendi pontként a jövő évi konferencia időpontját szavaztuk meg.

PRÁGA 2026.01.31.

Köszönöm a figyelmet!
Szöllösi László