REBISZ Ajánlás

2021.10.14.

Tisztelt pilóták!

A HFFA REBISZ szervezetén keresztül üzent a DHV baleset vizsgáló egységének vezetője a magyar pilótáknak! Augusztus végén volt egy halálos kimenetelű siklóernyős baleset Ausztriában, melyben egy német jól képzett versenypilóta életét vesztette. A pilóta egy Gin Gliders Leopard L,( EN/LTF D) ernyővel repült, beülője Kortel Kanibal Race 2 – es volt, mentőernyője pedig Finsterwalder Diamond Cross 125 ST. A pilóta az X Alps nevű versenyen vett részt, ahol a második forduló pont után egy Lee oldalra került, az ernyője elcsukott, bepörgött, előbb egyik irányba, majd másikba, lehetetlen volt korrigálni a helyzetet és kb. 250 méterrel a talaj felett a pilóta mentőernyőt dobott. Ez a manőver viszont nem sikerült, a mentőernyő nem nyílt ki, a becsapódás köves, kemény talajon történt, a pilóta ott a helyszínen életét vesztette.

A DHV balesetvizsgáló laboratóriumában megvizsgálták a felszerelést és kiderült, hogy a mentőernyő fogantyúja és a belső tárolózsák közötti távolság 52 cm volt. Ez a hosszú zsinór ráadásul rácsavarodott  a mentőernyő zsinórjaira és gátolta az ernyő belobbanását… A zsinór hossza pedig nagyobb volt mint a pilóta karjának fesztávja, abban a helyzetben, ezért a kidobásnál a mentőernyő nem hagyta el teljes terjedelmével a beülő tárzsákját.

A DHV megállapította, hogy a mentőernyő gyártók nem határoznak meg minimum és maximum értékeket a fogantyú és tárzsák közötti zsinórokra.Ha a zsinór túl rövid, a mentőernyő nagyon könnyen kiesik akaratlanul is a beülő tárzsákjából. (pl. ha a fogantyú elakad valamiben, gyorsítóban, csörlő zsinórban, stb…) Ha a zsinór túl hosszú a vészhelyzetek által előidézett pozíciók következtében előfordulhat, hogy a pilóta nem tudja olyan messzire lendíteni a karját, hogy a mentőernyő kicsússzon a beülőből. A zsinór összegubancolódása is valós veszélyt jelent.

Ezeknek a körülményeknek a kivizsgálása következtében a DHV szerint az optimális zsinórhossz 30 cm! Továbbá a DHV ajánlja azt is, hogy a teljesítmény pilóták használjanak lehetőleg repüléseik során 2 db. mentőernyőt a biztonság növelése érdekében! Köszönöm figyelmeteket és remélem mindenki meggyőződik arról, hogy az általa használt mentőrendszer megközelíti a javasolt értéket! (ha nem, korrigálja a rendszert) Repüljetek biztonságosan, élvezettel, nagyokat!

Tisztelettel: Szöllösi László  – safety officer HFFA
Email:  safety@hffa.hu
www.hffa.hu
www.interfly.hu
szollosi.laszlo64@gmail.com
+ 36 70 363 11 09