Airbages beülők problémái, protektorok védelem nélkül!

2017.04.05.

A Svájci Függővitorlázó Szövetség biztonsági és képzési felelősének levele: Airbag problémák (pdf)

Sajnos tény, hogy elöregedett protektorok használatban vannak, amelyeknek védelmi hatása csökkent, vagy legrosszabb esetben a nullával egyenlő.

A „Swissglider” újságban az SHV elöregedett protektorokról számolt be, amik csökkent védelmi funkcióval rendelkeznek. A hibás/sérült protektorok oka sokféle lehet: eldeformálódott merevítés, + beeresztő nyílások, kedvezőtlen megfújási irány, porozitás, nyitott cipzárak, sérült varrások és kamrák, anyaggal megvarrt összekötő szelepek, stb. Egyes esetekben a szakavatott, gondos kezelés csökkentheti ezeket a hatásokat. Mint a következő példa mutatja, ez nem mindig elég. Egy rövidebb időszakban a checkelő állomásoknál felbukkantak olyan airbag rendszerek, amelyek anyaga olyan lukacsos volt, hogy nem hogy feltöltődtek, hanem a levegő folyamatosan kiszivárgott, és a belső nyomás nem tudott felépülni. Az világos, hogy egy ilyen protektor többé nem nyújt védelmet. Az érintett pilóták nem is tudtak róla, mert hogy nehezen felismerhetőek ezek az apró lukak, és azok hatása. A gyártó kitartott amellett, hogy ezek a beülők öregek, és nagyon használtak voltak, más gyártók más problémára utaltak,  így nem adtak ki biztonsági ajánlásokat. Mivel szakértők általi egyértelmű tisztázása az okoknak több éves anyagoknál nagyon nehéz, és még nincs elfogadott mérési metódus az airbag elöregedésére, az SHV a következő általános ajánlásra szorítkozik:

-gondos bánásmód ellenére a protektorok az idő előrehaladtával elveszíthetik védelmi funkciójukat.

-Lukacsos airbag rendszerek szabad szemmel esetleg nehezen felismerhetőek, mivel levegőt tartalmaznak, de belső nyomás nélkül csak kevés, vagy semmilyen védelmet nem nyújtanak.

-beülőt és protektort rendszeresen pl 2 évente ellenőriztesd.

-ha az airbag szemmel láthatóan nem töltődik fel rendesen, a védelmed többé nem garantált, és egy azonnali átvizsgálás elkerülhetetlen.

-sokszor más pilóta látja először a problémát ( külső szemlélő), ezért ajánlott egy kölcsönös kontrollja az airbagnek, pl a leszállás előtt valamivel.

-pakold el, és tárold a protektrort megfelelő gondossággal.

-védelmi funkció vesztés a szivacsprotektoroknál is előfordulhat, pl hosszú ideig szűk helyen volt eltéve. Ezek ésszerűbben kicserélhetők.

A jövőre nézve ez egyedül nem kielégítő. Az SHV együtt dolgozik a WG6-al, a beülők normájának ellenőrzésén. A kézikönyvnek és a típusjelzésnek tartalmaznia kell a gyártó által ajánlott ellenőrzési/karbantartási intervallumot. Továbbá a kézikönyvnek le kell írnia egy protektor használati tesztet ( beleértve a gyártó által javasolt határértékeket) és az ajánlott élettartamát a beülőnek és a protektornak, amik jó teszteredmények esetén esetleg meghosszabbítható.

Eközben a gyártók és a checkelők figyelmét felhívta arra, hogy mérőeszközöket és tesztmetódusokat fejlesszenek ki a protektor ellenőrzéséhez.

A protektorok különböző építési módjára tekintettel biztos nem lesz egyszerű vállalkozás. Ha a checkkek alkalmával egyértelmű esetek lesznek arra, hogy megbuknak a protektorok, akkor az már haladás. Az SHV felügyeli a fejlesztés további menetét, és tudósít az esetleges újdonságokról.