Megjött a válasz kérdésünkre az Osztrák Repülőszövetség főtitkárától.
Magyarul tömören:
Eddig a Magyar licence és az IPPI kártya el volt fogadva, mint érvényes okmány Ausztriában.
Most már sajnos csak az osztrák, német és svájci licence az elfogadott. Kivételt képeznek a hivatalos versenyeken bejelentett pilóták papírjai.
A lenti, nem hivatalos fordításból az derül ki, hogy azokat a külföldieket fogadják el Ausztriában akik országának Közlekedési Minisztériuma, hatósága, egyezményt kötött az osztrák Minisztériummal, hatósággal.
Ehhez az kell, hogy küldjünk nekik egy sárkányos/siklóernyős pilóta licencet és egy igazolást a hatóságtól, hogy a licence-t kiállító szerv, jogosult erre a tevékenységre.
(Az MRSZ főtitkára tud ebben a dologban lépni, a szakágak le vannak tiltva az MRSZ elnöke által a hatósággal való ügyintézéstől…)
„For the time being, wether your official licence nor the IPPI-Card is recognized as a valid licence in Austria!
Unfortunately only Austrian, German and Swiss Licences are valid! The only exemption could be within a permitted competition!
But, here you have an unofficial translation of our law, which will come into force on 01 OCT 2013:
„Guest Flight Provisions (Attention! No official translation!)
§ 132a. (1) If no international agreement exists, the Minister of Transport, Innovation and Technology is, with respect to public interests of safety of aviation, entitled to regulate that
1. aircraft registered in specified states, can be piloted by civil air crew (§ 25), if holding a valid licence issued in specified states, within Austrian territory without validation under the terms of § 18 and § 40 or
2. parachutes respectively hang gliders and paragliders, allowed to use within Austrian territory, can be piloted by cicil air crew, if holding a valid licence issued in specified states, without validation under the terms of § 18 and § 40.
The provision in § 41 respectively the requirement of a valid insurance under the terms of § 164 or Regulation (EG) No. 785/2004 have no effect.
(2) The regulation according to (1) only can be issued, if the requirements under the terms of § 18 (2) Z 1 and § 40 (2) Z 1 are fulfilled.
Well, the regulation mentioned in § 132a is currently “under construction”. And our ministry of transport told me, they’d like to see the official authorization of foreign organizations, to issue licences on a legal basis!
WHAT WE NEED TO LEGALIZE FOREIGN LICENCES, IS:
“A COPY OR SAMPLE OF A HUNGARIAN “HANG GLIDER / PARAGLIDER PILOT LICENCE”
AND/OR
„A PAPER (OR TRANSLATED LAW) TRACES THAT THE ISSUING ORGANISATION IS AUTHORIZED BY THEIR GOVERNMENT TO DO THAT!”