Tisztelt Elnökség!
A FAI , a XII. Siklóernyős Világbajnokság 2. napján történt tragikus események miatt meghatározatlan időre , azonnali hatállyal felfüggesztette a az „Open Class” kategóriájú ernyők részvételét a FAI 1 versenyeken, továbbá javasolja , hogy a FAI 2 kategóriájú rendezvényeken is betiltsák a fenti osztályba tartózó ernyőkkel történő repülést.
Ahogyan azt korábban már a közlemények hírül adták , a 2. versenynapon két pilóta, a chilei Eithel von Muhlenbrock és argentínai Francisco Vargas halálos balestet szenvedett. Ezen a napon további 6 mentőernyő nyitás volt, míg azt ezt megelőző első versenynapon is 4 pilóta használta a vészrendszert.
A 2. napon történtek után a szervezők azonnal megállították a versenyt és további három napig tartó vita és egyeztetés után az FAI – saját rendezvényein- az „Open Class” kategória betiltásáról határozott döntést hozott. Ez a döntés nem érinti a PWC (Paragliding World Cup) versenyeit.
Tekintve a tényt , hogy a nevezett pilóták 90%-a Open Class kategóriájú ernyővel nevezett, a szervezők nem látták értelmét , hogy a verseny folytatódjon, így 2011-07-08-án a XII Siklóernyős Világbajnokságot befejezettnek nyilvánították. Az érvényben lévő szabályok szerint a két versenynap után a verseny értékelhető , így formálisan eredményt is hirdettek. Természetesen a szakma , a pilóták, a csapatvezetők sem gondolják, hogy valós eredményről van szó, és azóta is heves viták folynak a döntés jogszerűségét és aktualitását illetően. Többen a jogi eljárás megindítását mérlegelik a FAI -val szemben.
A két rendkívül súlyos baleset , a mentőernyőzések és a várhatóan további veszélyeket tartogató körülmények miatt , magyar válogatott tagjainak felajánlottam , hogy amennyiben nem érzik magukat alkalmasnak a további versenyzésre – ne folytassák tovább a versenyt.
Ennek ellenére mindnyájan a folytatás mellett döntöttünk, amelyre azonban a fenti döntés következményeként már nem kerülhetett sor.
Sajnos Forgó Szilárdnak és nekem nem úgy alakultak a versenynapok ahogyan azt szerettük volna. Szilárd az első napon a táv elejéig jutott, engem pedig 30m légtérsértés miatt lenulláztak. Vértes Balázs az első napon a középmezőnyben, a másodikon az első 1/3 ban végzett. Sajnos így csapatban és egyéniben is a vártnál rosszabbul szerepeltünk. A verseny lefújását követően hazajöttünk.
Személyes véleményen, hogy a rendkívül látványos , megdöbbentő, forradalmi teljesítménynövekedés az Open Class kategóriában vitathatatlan, azonban ezek az ernyők még nincsenek kész. Nincsenek kész a pilóták, a tesztevidenciák és nem utolsósorban az ezekhez feltétlenül szükséges szintén forradalmi mentőernyő rendszer. Bár a tragédiákban a körülmények szerencsétlen közrejátszása egyértelmű, mindkét halálos balesetet szenvedő pilóta 20 éves repülési tapasztalattal bíró, magasan képzett pilóta volt szintén magas szintű acro ismeretekkel .
Véleményem szerint , a FAI döntése valóban abból a szempontból kifogásolható, hogy a balesetek nélkül ezt a döntését korábban is meghozhatta volna. Az elmúlt 13 év FAI 1 kategóriájú versenyein / VB, EB, / majdnem mindegyikén történt halálos baleset. Az új generációs/two risers, (két zsinóros) versenyernyők azonban minden eddiginél nagyobb kihívást jelentenek. A CIVL nek kötelezően leadott/ a VB bemutatott / tesztvideók egyértelműen alátámasztották , hogy ezek a szárnyak a hagyományos tesztevidenciáknak egyátalán nem felelnek meg.
A pilótákkal és a csapatvezetőkkel valamint a FAI küldöttekkel folytatott megbeszéléseim során kiderült , hogy mennyire hasonlóan gondolkodik a szakma nagy része , beleértve azokat is akik jelentős szerepet vállaltak ezeknek az ernyőknek a fejlesztésében. Ennek ellenére világos előttem az is , hogy a döntés folytán értelmetlenné vált az utóbbi évek fejlesztőmunkája, a gyártók befektetése, és nem utolsósorban a pilóták által kifizetett open class ernyők ára…
Végezetül annyit tennék hozzá, nagyon sajnálom , hogy a magyar siklóernyőzés legjobb magyar pilótáiból álló csapatának most nem sikerült bizonyítania.
Változások várhatóak a versenysportban, ennek megfelelően a hazai élvonal további szakmai és anyagi támogatásában számítok a felső szintű szakmai vezetés segítségére!
Solymár, 2011-07-11
Simonics Péter
szövetségi kapitány