Tájékoztató a XII. Siklóernyős Világbajnokságról

2011.07.14.

Tisztelt Elnökség!

A FAI , a  XII. Siklóernyős Világbajnokság 2. napján történt tragikus  események miatt meghatározatlan időre , azonnali hatállyal  felfüggesztette a az „Open Class” kategóriájú ernyők részvételét a FAI 1 versenyeken, továbbá javasolja , hogy a FAI 2 kategóriájú  rendezvényeken is  betiltsák a fenti osztályba tartózó ernyőkkel történő repülést.
Ahogyan azt korábban  már a közlemények hírül adták , a 2. versenynapon két pilóta, a chilei Eithel  von Muhlenbrock  és argentínai Francisco Vargas  halálos balestet szenvedett. Ezen a napon további 6 mentőernyő nyitás volt, míg azt ezt megelőző első versenynapon is  4  pilóta használta a vészrendszert.
A 2. napon történtek után a szervezők azonnal  megállították a versenyt és további három napig tartó vita és egyeztetés után az FAI – saját rendezvényein-   az „Open Class” kategória betiltásáról  határozott döntést hozott. Ez a döntés nem érinti a PWC (Paragliding World Cup)  versenyeit.
Tekintve a tényt  , hogy a nevezett pilóták 90%-a   Open Class kategóriájú ernyővel nevezett, a szervezők nem látták értelmét , hogy a verseny  folytatódjon,  így  2011-07-08-án a XII Siklóernyős Világbajnokságot  befejezettnek nyilvánították. Az érvényben lévő szabályok szerint a két versenynap után a verseny értékelhető  , így formálisan eredményt is hirdettek.  Természetesen a szakma , a  pilóták, a csapatvezetők   sem gondolják, hogy  valós  eredményről van szó, és azóta is  heves viták folynak a döntés  jogszerűségét és aktualitását  illetően. Többen a  jogi  eljárás megindítását mérlegelik a FAI -val szemben.

A  két rendkívül súlyos baleset , a mentőernyőzések és a várhatóan  további   veszélyeket  tartogató körülmények miatt ,   magyar válogatott tagjainak felajánlottam , hogy  amennyiben nem érzik magukat  alkalmasnak a további versenyzésre –  ne folytassák tovább  a versenyt.
Ennek ellenére mindnyájan a  folytatás mellett döntöttünk, amelyre azonban a fenti döntés következményeként már nem kerülhetett sor.
Sajnos Forgó Szilárdnak és nekem  nem úgy alakultak a  versenynapok ahogyan azt szerettük volna. Szilárd az első napon  a táv elejéig jutott, engem pedig 30m  légtérsértés miatt lenulláztak.  Vértes Balázs az első napon a középmezőnyben, a másodikon az első 1/3 ban végzett.  Sajnos  így csapatban és egyéniben is  a vártnál rosszabbul szerepeltünk. A verseny lefújását követően hazajöttünk.

Személyes véleményen, hogy a   rendkívül  látványos , megdöbbentő, forradalmi teljesítménynövekedés az Open Class kategóriában vitathatatlan, azonban ezek az ernyők még nincsenek kész.  Nincsenek kész a pilóták, a tesztevidenciák és nem utolsósorban az ezekhez feltétlenül szükséges szintén forradalmi mentőernyő rendszer. Bár a tragédiákban a körülmények szerencsétlen közrejátszása  egyértelmű, mindkét  halálos balesetet szenvedő pilóta  20 éves repülési tapasztalattal bíró, magasan képzett pilóta volt  szintén magas szintű acro ismeretekkel .

Véleményem szerint , a FAI döntése valóban abból a szempontból kifogásolható, hogy  a balesetek nélkül ezt a döntését korábban is meghozhatta volna.  Az elmúlt  13 év FAI 1 kategóriájú versenyein   / VB, EB, /  majdnem mindegyikén történt halálos baleset.  Az új generációs/two risers, (két zsinóros)  versenyernyők azonban minden eddiginél  nagyobb kihívást jelentenek. A CIVL nek kötelezően leadott/ a VB bemutatott / tesztvideók egyértelműen alátámasztották , hogy ezek a szárnyak  a hagyományos tesztevidenciáknak  egyátalán nem felelnek meg.

A pilótákkal és a csapatvezetőkkel valamint a FAI küldöttekkel  folytatott megbeszéléseim során kiderült , hogy mennyire hasonlóan gondolkodik a szakma nagy része , beleértve azokat is akik jelentős szerepet vállaltak  ezeknek az ernyőknek a fejlesztésében.  Ennek ellenére világos előttem az  is , hogy  a   döntés folytán  értelmetlenné vált az utóbbi évek fejlesztőmunkája, a gyártók  befektetése, és nem utolsósorban a  pilóták által kifizetett  open class ernyők  ára…

Végezetül annyit tennék hozzá, nagyon sajnálom , hogy a magyar siklóernyőzés legjobb  magyar  pilótáiból álló csapatának  most  nem sikerült  bizonyítania.

Változások várhatóak a versenysportban,  ennek megfelelően a hazai élvonal további    szakmai és anyagi támogatásában számítok a felső szintű szakmai vezetés segítségére!

Solymár, 2011-07-11
Simonics Péter
szövetségi kapitány