Egy balesetről..

Augusztus 21-én történt nálunk, azaz a hajdúszoboszlói repülőtéren egy szerencsés kimenetelű baleset.
Egy viszonylag nagy létszámú gyalogsárkány versenyt rendeztünk, ahol a 23 gyalogsárkány mellett 3 vontató sárkány is repült. A mezőny hazaérkezése után még repült minden motoros sárkány sétarepülés, vagy oktatási céllal. A vitorlázógépek befejezték az aznapi üzemet, ezért 18:30-kor átadták nekem, mint siklóernyős szakosztályvezetőnek a repülésvezetői funkciót. Pontosan, csak a repülés koordinátori feladatot, mivel szakszó hiányában nem lehetünk rep. vezek.

Gyakorlatilag repült mindenki. Motoros és gyalog sárkányok, motoros és gyalog siklóernyők, UL-ek (apolló fox-ok) és még a modellek is tolták. A 04-es pályát használtuk annak ellenére, hogy gyenge É-szél volt. 19 óra után nem sokkal egy Cosmos típusú motoros sárkány oktatási céllal repült a város felett. A pilóta és az utas is sárkányrepülő pilóta, illetve oktató.

A leszálláshoz készülődve a 04 szerinti balos iskolakör hosszú falán 400m-ről süllyedtek folyamatosan. Egy nagyobb csattanás hallatszott, és a sárkány drasztikusan kitört balra, majd balos spirálban zuhanni kezdett. A pilóta és az oktató próbálta megfogni, de esélytelen volt. Lentről csak annyi látszott, hogy a sárkány szárnyának bal oldalán a belépő “ráncos” és a szárnyvégen kilóg a főtartó cső. Mivel a zuhanás sebessége folyamatosan nőtt, ezért a pilóta elsütötte a sárkányra épített vészleszállító rendszer piropatronját. Az rendben működött is, és azonnal kinyitotta a mentőernyőt. Olyan 100-150 méteren nyílt ki az ernyő a fejem felett.

Mellettem kb. 40-50 pilóta és egyéb nézelődő állt. Úgy tűnt, hogy a fejünkre fog esni, de a szél egy picit arrébb fújta és a siklóernyős starttól alig 30 méterre a reptér területén földet értek. A sárkányt a mentőernyő előbb hát helyzetben stabilizálta, majd orral lefele érték el a reptér bejárata melletti fákat. A nézők kissé pánikolva szaladtak arrébb, de szerencsére a földet érés helyén senki nem tartózkodott. Egy két fa eltört és egy távvezeték is elszakadt.

Egyből odaszaladtunk és a trike a hátán feküdt. A pilóta beszorult egy kicsit, de mivel elmondása szerint nagyobb fájdalma nem volt, ezért hamar kiszabadítottuk. Az utas oktatónak semmi baja nem volt. Csöpögött a benzin és a szakadt vezeték is ott tekeredett, ezért ahogy kiszedtük a pilótát és az utast, azonnal talpra állítottuk a trike-ot, hogy ne folyjon tovább a benzin. Hívtuk a 112-őt, ami nagyon fontos, mert a 112 beszól minden más szervezetnek a mentőkön kívül.

A pilótát stabil helyzetben fektettük, mert fájlalta a gerincét. A mentők hamar ott voltak és ellátták a sérültet. Az utassal együtt elvitték a debreceni kórházba kivizsgálásra. Mint később kiderült, komolyabb sérülés nélkül megúszták az eseményt.

A rendőrök amint kiérkeztek, hozzáláttak a helyszínelésnek, és az ilyenkor felesleges dolgaiknak.

Megjelent egy főhadnagy és egyből azt emlegette, egy feljelenti a pilótát szabálysértés, vagy esetleg durvább dolog miatt.

Kérdeztem, hogy ugyan miért?

– Mert a pilóta nem szabályszerűen szállt le! 🙂

Elmagyaráztam neki, hogy itt most egy vészleszállító rendszerrel történt földetérés volt, és valószínű, hogy nem pilóta hiba.

Feltettem a rendőrnek egy pár a repüléssel kapcsolatos keresztkérdést, amit természetesen nem tudott megválaszolni. Megkértem, hogyha nem ért hozzá, akkor ne szakértsen feleslegesen, hanem hívjon maga helyett egy olyan rendőrt, aki ért is a repüléshez. Még a telefonszámát is megadom neki. Minden megyében van egy a repülés területére képzett megyei légi rendész az ilyen esetekre. Őt szerettem volna, ha kihívja. Megkértem a főhadnagyot, hogy inkábba a helyszínt biztosítsa és a sok lengyel és román túristát hajtsa el inkább és kerítse körbe területet. Szó szerint irányítani kellett a rendőrt, hogy mit tegyen.

Amint biztosítottuk a helyszínt, hívta a rendőröket a KBSZ, hogy úton vannak Budapestről. Későn este értek ki, és az ilyenkor szokásos vizsgálatot és helyszínelést elvégezték. A baleset valószínű oka is kiderült. A balszárnyon a vitorlát rögzítő heveder varrása elszakadt. Azaz a cérna tűnt el teljesen. Emiatt felcsúszott a vitorla a főtartón, és a szárny teljesen elvesztette az alaktartását. Megszűnt a felhajtó erő. Sikeresen vizsgázott a vészleszállító rendszer, még ilyen alacsonyan is! Bár jobb lett volna, ha a sárkányt normál helyzetben hozza le a mentőernyő. Mindezek ellenére, ha nincs ez a rendszer ráépítve a sárkányra, a zuhanás sebessége és dinamikája alapján szinte biztos, hogy katasztrófa történt volna!

A történethez hozzá tartozik, hogy aznap délben még volt egy légirendészeti ellenőrzés is. Mindenkit alaposan átvizsgáltak, de nem találtak semmi hiányosságot. Bár a siklóernyős csörlőt hosszasan vizsgálták, de nem találtak problémát.

Az orvosi kérdésében is elbeszélgettünk, de nem jelentettek fel senkit. A sárkányoknál is rendben volt minden. A balesettel kapcsolatosan csak a helyi rendőrökkel volt némi probléma. Javaslom mindenkinek, ha hasonló helyzetbe kerül, hogy hívja ki a megyei légirendészt, a felesleges és értelmetlen vizsgálódás elkerülése végett. A helyi rendőr csak a helyszínt biztosítsa és ne szóljon bele abba, amihez nem ért! 🙂