Ellenőrzési tapasztalatok 2010. május 8.

2010.05.20.

2010. május 8-án a Menyhárt Éva Emlékversenyen a Sárkányrepülő Nemzeti Bajnokság első tervezett versenynapján terveztem műszaki ellenőrzéseket tartani.

Mivel a versenyen a pilóták egy része az év elején tartott műszaki átvizsgáláson szerzett alkalmassági bélyegzést, nem igazán tudtam értelmezni, hogy azok érvényessége elfogadható-e.

 

Az alkalmassági kártyákon ugyanis a Magyar Repülő Szövetséghez szakmailag nem kapcsolódó volt műszaki vezető érvényesítette bélyegzőjével 2010-re a sárkányrepülők alkalmasságát. Telefonon konzultálva az MRSz főmérnökével – mivel a hatóság a kiadott engedélyét az MRSz üzembentartási rendszeréhez és az abban megkövetelt hatásköri lánchoz kötötte – ő azt az utasítást adta számomra, hogy az így kiadott alkalmassági igazolások érvénytelenek.
Erre a jelenlévő volt MRSz műszaki vezető figyelmét felhívtam, aki azt követelte tőlem, hogy ezt számára adjam írásba. Mindezt olyan hangnemben tette, hogy kezdtem azt érezni, jó, hogy ez a fiú nem tartozik szakmailag az alárendeltségembe, mert a legcsekélyebb együttműködési hajlamot sem véltem benne felfedezni. Márpedig enélkül a legfeszesebb felelősségi háló sem ér semmit.

Ismét csak arra tudom jelentésemben felhívni a figyelmet, mekkora baklövés a hatóság részéről, hogy olyanok számára adott ki engedélyeket, akikkel nekünk fegyelmi és együttműködési problémáink voltak.
Mivel a versenyen nem lehetett értelmesen felderíteni, ki melyik hatóság által feljogosított szervezettől kapja a szakmai felügyeletet, az ellenőrzést beszüntettem és a továbbiakban a verseny szakmai segítésére koncentráltam, mint az MRSz könnyűmotoros szakágának az MKSSZ-nek feljogosított vontató pilótája.

Amúgy a verseny balesetmentesen zajlott, 25 versenyző a 4 repülhető napon száz feletti vontatást hajtott végre, és a versenyt lebonyolító Cumulus SE szakmailag kifogástalanul kiszolgálta a versenyzőket és a rendezvényt.

Kerekes László
MRSz főpilóta-főmérnök helyettes