2009. november 13-15.
Résztvevők:
– Csehország
– Franciaország
– Magyarország
– Nagy Britannia
Nyáron a csehországi ülésen meghirdetett munkaértekezletre szinte kötelező volt megjelennünk, mert a Cerny Dul-i ülésen ahol téma volt az oktatók jogosítása és az oktatási tematikák közös áttekintése és a HFFA oktató képzési rendszere akkora sikert aratott, hogy a soron kívüli munkaértekezlet előmozdítói lettünk.
Ígéretükhöz híven a Francia Szabad Repülők Szövetsége állta a költségeket, nekünk csak az utazás került pénzbe.
Marion Varner a Francia Szabad Repülők Szövetségének a Nemzetközi Kapcsolatok Osztályának elnöke fogadott minket a helyi alpin és sí oktatási központ kollégiumában. Egy hosszú utazást követően jól esett a vacsorameghívás, ahol az angol és a cseh küldöttel találkozva még nem sejtettük, hogy a szomszédok, a német, a svájci és az olasz szövetségek csupán elküldött munkaanyagaikkal képviseltetik csak magukat.
A szakmai értekezlet a francia hatóság bemutatkozásával és a francia hatósági követelmények ismertetésével kezdődött.
A francia légügyi hatóság a szigorú jogszabályok mellett a siklórepülésre vonatkozóan minden szabályozással és ellenőrzéssel a Francia Szabad Repülők Szövetségét bízta meg. A hatóság szakembere a szabályozást szigorúnak jellemezte, kiemelte, hogy kívánatosnak tartanák, ha a Franciaországban sárkányozni, vagy siklóernyőzni szándékozók mindegyike megfelelne a francia nemzeti szabályozásnak. A nemzeti szabályozás azt jelenti, hogy a jogszabályok alapján a Francia Szabad Repülők Szövetségét jelölték meg a szakmai kontroll szervezetének. Ezért hasonlóan a kölcsönös képzettség elfogadásáról szóló európai direktíváknak, a siklórepülésben is meg kellene határozni a szükséges képzettségi szintek egységesítését.
Marion bemutatta a francia küldötteket, majd a tárgyban beérkezett francia, német, olasz és svájci javaslatokat. Az egyeztetés során megállapodtunk, hogy az elsőként homogenizálandó szintek a segédoktató, az oktató és a tandem pilóta szintek. Ezekben a jogosításokban kívánatos az egységesítés Európa-szerte.
Meghallgattuk az Európai Parlament küldöttének prezentációját az EU-s jogalkotásról és harmonizációs folyamatokról.
A hozzászólásokból érezhető volt, hogy a Brit szabályozás talán a legliberálisabb, ott olyan feltételekkel és úgy repülhet bárki, ahogyan akar. A felelősség a repülő emberé, sem a jogosítás bemutatása, sem a gyakorlat igazolása nem követelmény. A franciák et másképp gondolják, talán mert az ő starthelyeiken sokkal több a külföldi, mint mondjuk Angliában. A csehek is szigorúak, ott a hatóság nem engedélyezi, hogy külföldiek oktassanak. Ez ma tudomásunk szerint Olaszországban is így van.
A franciák elfogadták javaslatunkat, hogy a tavalyi Rockebrunne-i starthely botrányok elkerülésére az ott repülni szándékozó csoportok saját szövetségük koordinálásában jelenhetnek meg a starthelyen. Bemutattuk, hogy a jelenlegi magyarországi szabályozásnak megfelelően a HFFA által kiadott és érvényesített IPPI kártyákkal lehet csak igazolni a képzettségi szintet, bár jogosulatlanul más önjelölt szervezet is ad ki igazolásokat, ami megtévesztő lehet. Felhívtuk a figyelmet ennek veszélyeire.
Az ülés a munkaanyagok ismételt áttekintése után azzal ért véget, hogy a kidolgozó munka a többi EHPU tagországban is folytatódik, és a vélemények összegyűjtése után talán a 2010. január 27-i éves ülésen megfogalmazódhat a következő lépés az egységes európai oktatói és tandem pilótai szint bevezetésével kapcsolatban.
A következő Európai Siklórepülő Képzési és Biztonsági bizottsági ülés pedig Cornizzolo-ban lesz 2010. július 3-án és 4–én.