A repülőtéri és nem repülőtéri repülésekről

Az utóbbi jogszabály-módosítás kedvező a szabad repülőkre:

Két esetre bomlik a reptér kérdés:
Az a légijármű, ami lajstromozásra kötelezett , csak minősített repülőtérről szállhat fel (A,B,C, … kategóra) oda szállhat le, kivéve a kényszerhelyzetet. Repülőtér létesítéséhez hatósági engedély, környezetvédelmi engedély, zajterhelés-vizsgálat, és tulajdonosi hozzájárulás szükséges. LHHH esetén ez utóbbi hiányában a hatóság visszavonta a reptérrendet. 141/95.

A nem lajstromos légijárművek legtöbbje nem repülőmotorral, vagyis segédmotorral szerelt, vagy motor nélküli, azaz a leszállás helye a gép fizikai tulajdonságaiból adódóan olyan, hogy a leszállás helye nem számítható ki előre, akkor a repülőeszköz (légijármű) bárhol fel – és leszállhat.

Jelenleg nincs olyan szabály, ami tulajdonostól engedélyt kötelez, csak az okozott kárt kell megtéríteni.

Nem szabad felszállni, amennyiben a terület CTR-ben van, kiemelt természetvédelmi területen, bioszféra rezervátumban.
Felszállni tilos olyan magánterületen, ahol a tulajdonos ezt egyedileg tiltja.
Az a tiltás, ha ezt táblákkal jelzik, a területet bekerítik. 180/94.

Így a Várpalotán, ahol a katonák a területre kijelölték, hogy “Lőtér. Belépni tilos!” , teljes joggal pereskednek a birtokháborító siklóernyősök ellen. Személyes véleményem, hogy nem tiltogatni, hanem megegyezni kellene. Hétvégén úgy sincs lövészet.

LHHH pedig még szebb eredménnyel kecsegtet: repülni lehet, mert nincs bekerítve és kitáblázva a tiltás. A repülőtérre ne menjetek. Azonban a természetvédelem miatt környezetvédelmi engedély kell. Nos, ez az engedely megvan, hiszen a korábbiakat nem vonták vissza.

A Csúcs-hegy, Kilencfa, Mária-hegy, Újlaki-hegy, Vörös-kővár az MSE a környezetvédelmi engedélyes, az Óbudai starthely pedig az ASE kezelésében, az õ szabályaik szerint, emlékeimben területhasználati vizsgával, szervezeti tagság és starthelyalap befizetésével repülési céllal igényve vehető.

A Kilencfa és Vörös-kővár esetén a reptérrend visszavonása és az új rendelet szerint nem repülőtérként kezelendő a továbbiakban, mint egy természetvédelem alatt álló terület, szabadon repülhető.

Üdvözlettel:
Nagy Richárd
MRSz főpilóta-helyettes