Siklórepülők repülőorvosi követelményei

2019.07.25.

Tisztelt Miniszter Úr!

Mint a legnagyobb hazai siklóernyősöket és sárkányrepülőket összefogó szakmai szervezet a Magyar Szabad Repülők Szövetsége (HFFA) elnöke, amely szervezetet képviselem az Európai Sárkányrepülő és Siklóernyős Unióban (European Hanggliding and Paragliding Union) azzal a kéréssel fordulok Önhöz, hogy vizsgálja felül a hazai siklórepülők egészségügyi szabályozásának eltúlzott követelményeit.

Hazánkban a világon egyedülálló módon jogszabály írja elő a siklórepülő pilóták repülőorvosi alkalmassági minősítését. Ezek a jogszabályok a hazai siklórepülő szakmai szervezetekkel és a magyar emberekkel való egyeztetés nélkül születtek és a nemzetközi gyakorlathoz viszonyítva is túlszabályozást jelentenek. Ahogyan a közúti kerékpárosnak sem kell előírni orvosi alkalmassági feltételeket, úgy ez a levegő biciklistái a siklórepülők számára is indokolatlan.

Levelemhez csatolom az EHPU – az európai siklórepülők szakmai szervezetének a  kérdésre vonatkozó kérését a nemzetközi gyakorlathoz való illeszkedés érdekében.

A módosítandó jogszabályok közül az egyik a légiközlekedési törvény (XCVII/1995) 52.§. (3) bekezdése, ami szerint:

Szakszolgálati engedély nélkül vezethető repülőeszközt az vezethet, aki teljesíti a légijármű és a repülőeszköz személyzet, valamint a repülésüzemi tiszt képzéséről, vizsgáztatásáról, engedélyeiről és a képzésükben részt vevő képző szervezetek engedélyezéséről szóló miniszteri rendeletben az adott repülőeszköz vonatkozásában előírt követelményeket, továbbá rendelkezik a polgári légiközlekedési személyzet egészségi alkalmasságának feltételeiről, valamint az egészségi alkalmasság megállapítását végző szervek kijelölésének és tevékenységének szabályairól szóló miniszteri rendeletben meghatározott, érvényes orvosi minősítéssel.


Az alábbi módosítást javasoljuk:

Szakszolgálati engedély nélkül vezethető repülőeszközt az vezethet, aki teljesíti a légijármű és a repülőeszköz személyzet, valamint a repülésüzemi tiszt képzéséről, vizsgáztatásáról, engedélyeiről és a képzésükben részt vevő képző szervezetek engedélyezéséről szóló miniszteri rendeletben az adott repülőeszköz vonatkozásában előírt követelményeket.


Másik módosítandó jogszabály az 56/2016. (XII. 22.) NFM rendelet.

Ebből a rendeletből a siklóernyősökre és a sárkányrepülőkre vonatkozó repülőorvosi kötelezettséget javasoljuk törölni.


Módosítandó továbbá a 27/2014. (IV. 30.) NFM rendelet  4.§. (7) bekezdése törlését javasoljuk.

A jogszabály szövege jelenleg:

A repülőeszköz vezetőjének meg kell felelnie a MED rész B. alrész 3. szakasza szerinti LAPL orvosi minősítés követelményeinek és a hozzá tartozó AMC-ben foglalt követelményeknek az e rendeletben foglaltakkal együtt.


Ez a nemzetközi gyakorlatban az LAPL 2000 kg össztömeg alatti repülőorvosi követelményeit a 300 kg össztömeg alatti – az európai szabályozásban orvosi minősítéshez nem kötött kategóriákra szorítja le, ami szakmailag indokolatlan.


Tisztelt Miniszter Úr!


Kérem érveink megfontolását és a jelenleg túlszabályozást jelentő jogszabályok módosításához való támogató hozzáállását.


Tisztelettel:


Kerekes László

a Magyar Szabad Repülők Szövetségének elnöke


Protest letter for Hungary Sanitar Ministry (pdf)