Főoldal | Hírek
HFFA info


Hogyan repülhetünk Csobáncon legálisan?
2018. május 30. szerda, 17:45

Hogyan repülhetünk Csobáncon legálisan? (pdf)

 
Csobánc engedély
2018. május 30. szerda, 17:42

Csobánc engedély (pdf)

 
2/2018-as HFFA Főpilótai inétzkedés
2018. május 29. kedd, 10:40

A csörlőüzemek során a légiközlekedés biztonsága érdekében az alábbi intézkedést hozom:

A HFFA érdekkörébe tartozó valamennyi csőrlés során (azaz ha a csörlőberendezést a HFFA regisztrálta, vagy a csőrölt pilóta a HFFA tagja) az alábbi eljárást kell alkalmazni. A csőrlőüzem kezdetekor a FIC-et (TIZ-ben az AFIS szolgálatot) köteles a csörlőkezelő, vagy  csőrlést oktató telefonon tájékoztatni az alábbi adatok megadásával:

1. a csőrlés indulási pontja (pl. falu északi szélétől 3 km 270 fokos irányon)

2. a csőrlés vonala pl. 300 fokos irányon 2 km)

3. az üzem kezdete

4. várható legmagasabb csőrlés

5. tervezett befejezési időpont

6. kapcsolattartó telefonszám

A csőrlő üzem befejezésekor a FIC-et ismét tájékoztatni kell a befejezés időpontjáról.

 
NOCSAK?...
2018. május 29. kedd, 10:38

MRSz közgyűlési meghívó 2018. június 23. (pdf)

 
Csobánc szezonnyitó előtti starthely tisztítás
2018. május 05. szombat, 17:57

Május 19. szombatra szervezzük a Csobáncra a 5. starthely tisztító napot (eső esetére tartaléknap: május 26.) A munkát akkor tudjuk elvégezni ha legalább 20-25-en leszünk. Szerszámra is szükség lenne, damilos fűnyíró legalább 5-8 kellene, ha van hozzá csillag, akkor azzal és néhány vasvilla is elkelne. A fűnyírókba benzin, olaj, damil, a dolgozóknak üdítő és ennivaló biztosítva starthelyalapból.


Találkozó Diszel községi temetőnél reggel 8-kor.


A kocsikat itt is  lehet hagyni, az embereket és a szerszámokat én szállítom fel a kápolnáig, vagy aki akar, az északi utolsó pincéig feljöhet kocsival, itt kb 8-10 autó részére található parkolóhely,  kb ¼ 9-kor érek fel ide, a megbeszélés itt történik, várjon meg mindenki, mert a cuccokat fel is kell cipelni a hegyre, kérek mindenkit, önállóan ne kezdjen dolgozni.. Akinek a telefonszáma megvan nekem , annak  sms-t is fogok küldeni. Ernyőt senki se hozzon. A szervezéshez és a kaja miatt (vega kaját előre jelezni) előzetesen szükséges a várható létszám ismerete, lehetőleg 05.16-ig jelezzetek vissza. Jelentkezés e-mailben –lehetőleg telefonszámmal–: bibakft kukac gmail.com.

 
Merülőspirál - repülésbiztonsági ajánlás
2018. április 25. szerda, 17:41

Szervezetünk repülésbiztonsági vezetőjének ajánlása alapján a mai naptól a tematikánkban szereplő B/5 Merülőspirál gyakorlatot a B vizsga elemek közül kiveszem és C elemnek jelölöm meg, amelyet kizárólag víz felett szabad gyakoroltatni. A HFFA oktatói kötelesek az intézkedésben foglaltak tudomásul vételét felém Email útján visszajelezni. Akitől nem érkezett visszajelzés, annak a B elemek oktatására való jogosultságát felfüggesztem.

A továbbiakban a B/5 gyakorlat biztonságtechnikai tréningen, biztonságtechnika szakoktató irányítása mellett gyakorolható. Az intézkedést tudomásul vevő oktatóink B vizsgáztathatnak a B/5 gyakorlat nélkül.


"Kaptam egy anonim információt, amelyben azt hallottam, hogy tegnap, vagyis 2018.04.22.-én csak a szerencsén múlt, hogy egy növendék - pilótánk életben maradt....

Ugyanis ,,B" vizsgára készülve, oktatója jelenlétével merülő spirált gyakorolt, amely itt Magyarországon része a gyakorlati vizsgának.

Elkezdte a manővert, oktatója irányította, hogy mikor mit kell csinálni... De amikor az ernyő felgyorsult és a gyakorlatlan pilótára több ,,G "erő nehezedett, elvesztette az uralmát az ernyő irányítása felett, nem reagált az oktató utasításaira, habár azok jól érthető módon, kellő időben érkeztek és majdnem a földbe csapódott az oktató és a többi jelenlévő nagy ijedelmére és tehetetlenségében. Az ernyő a föld közelében mégis kinyílt, több veszélyes fázison átesvén, melyben volt csukódás, pilóta alá kerülés, stb. Kész csoda, hogy végül nem sérült meg senki. De ez nagyon rosszul is végződhetett volna, mint ahogyan tavaly is volt több halálos eset az európai adatbázis szerint  (1 magyar is). De ez nem új keletű probléma, mert a merülő spirál egy veszélyes manőver!

Süllyedés közben még egy centrifugális erő is hat a pilótára amely testhelyzete következtében a fejből a lábak irányába tereli a vért a szervezetből, így az agy nem kap elég oxigént és a pilóta elveszítheti az eszméletét. Természetesen ezt meg lehet előzni megfelelő technikák alkalmazásával, de legfőképpen a rutin segít ezt a bajt megelőzni, és egy ,, A" vizsgás növendék - pilótának nem áll rendelkezésére annyi repült idő, hogy ezt a rutint megszerezze.

Ezen felül a merülő spirál egy menekülő magasságvesztési manőver, melyet akkor alkalmazunk, ha pl. zivatar elől menekülve, minél gyorsabban földre szeretnénk érni, biztonságosan... De egy ,,A" vizsgás növendék-pilóta nincs mit keressen olyan időben a levegőben, amikor olyan instabilak a légköri viszonyok, hogy ez bekövetkezhet!

Ezért javasolom, hogy ezt a magasságvesztési manővert a ,, MERÜLŐ SPIRÁLT" ne tekintsük többé ,, B" vizsgás elemnek, hanem legyen ,,C" vizsga elem, mert akkorra a pilótának lesz már akkora rutinja, szervezete hozzászokik annyira a magassági változásokhoz, hogy megfelelően tudja végrehajtani ezt a hasznos manővert!

Mint a HFFA repülésbiztonsági tisztje, megadatik nekem az a lehetőség, hogy a nemzetközi repülős szervezetek hasonló területeken mozgó képviselőivel napi kapcsolatban legyek, hozzáférhessek a nemzetközi adatbázishoz, sokkal több tapasztalatot szerezve így mintha csak az itthoni eseményeket figyelném.

Ezért ajánlásom az összes magyar pilótának szól, habár nem mindenki részese a mi oktatási tematikánknak, nem köteles betartani a nagy európai adatbázis tanulságaiból merített tapasztalatok alapján hozott színvonalas döntéseinket.

Emiatt kérem a HFFA operatív vezetőit, mielőbb fontolják meg javaslatomat és léptessék életbe az új belső szabályozást! Sajnálattal tudomásul veszem, hogy csak remény számomra, hogy a szervezetünktől kívül eső oktatók hallgatnak az érvelésemre és a pilóták biztonságát tartják szem előtt."


Tisztelettel:


Szöllősi László

 
« ElsőElőző12345678910KövetkezőUtolsó »

Oldal 2 / 69
feed-image RSS