Merülőspirál – repülésbiztonsági ajánlás

2018.04.25.

Szervezetünk repülésbiztonsági vezetőjének ajánlása alapján a mai naptól a tematikánkban szereplő B/5 Merülőspirál gyakorlatot a B vizsga elemek közül kiveszem és C elemnek jelölöm meg, amelyet kizárólag víz felett szabad gyakoroltatni. A HFFA oktatói kötelesek az intézkedésben foglaltak tudomásul vételét felém Email útján visszajelezni. Akitől nem érkezett visszajelzés, annak a B elemek oktatására való jogosultságát felfüggesztem.

A továbbiakban a B/5 gyakorlat biztonságtechnikai tréningen, biztonságtechnika szakoktató irányítása mellett gyakorolható. Az intézkedést tudomásul vevő oktatóink B vizsgáztathatnak a B/5 gyakorlat nélkül.


„Kaptam egy anonim információt, amelyben azt hallottam, hogy tegnap, vagyis 2018.04.22.-én csak a szerencsén múlt, hogy egy növendék – pilótánk életben maradt….

Ugyanis ,,B” vizsgára készülve, oktatója jelenlétével merülő spirált gyakorolt, amely itt Magyarországon része a gyakorlati vizsgának.

Elkezdte a manővert, oktatója irányította, hogy mikor mit kell csinálni… De amikor az ernyő felgyorsult és a gyakorlatlan pilótára több ,,G „erő nehezedett, elvesztette az uralmát az ernyő irányítása felett, nem reagált az oktató utasításaira, habár azok jól érthető módon, kellő időben érkeztek és majdnem a földbe csapódott az oktató és a többi jelenlévő nagy ijedelmére és tehetetlenségében. Az ernyő a föld közelében mégis kinyílt, több veszélyes fázison átesvén, melyben volt csukódás, pilóta alá kerülés, stb. Kész csoda, hogy végül nem sérült meg senki. De ez nagyon rosszul is végződhetett volna, mint ahogyan tavaly is volt több halálos eset az európai adatbázis szerint  (1 magyar is). De ez nem új keletű probléma, mert a merülő spirál egy veszélyes manőver!

Süllyedés közben még egy centrifugális erő is hat a pilótára amely testhelyzete következtében a fejből a lábak irányába tereli a vért a szervezetből, így az agy nem kap elég oxigént és a pilóta elveszítheti az eszméletét. Természetesen ezt meg lehet előzni megfelelő technikák alkalmazásával, de legfőképpen a rutin segít ezt a bajt megelőzni, és egy ,, A” vizsgás növendék – pilótának nem áll rendelkezésére annyi repült idő, hogy ezt a rutint megszerezze.

Ezen felül a merülő spirál egy menekülő magasságvesztési manőver, melyet akkor alkalmazunk, ha pl. zivatar elől menekülve, minél gyorsabban földre szeretnénk érni, biztonságosan… De egy ,,A” vizsgás növendék-pilóta nincs mit keressen olyan időben a levegőben, amikor olyan instabilak a légköri viszonyok, hogy ez bekövetkezhet!

Ezért javasolom, hogy ezt a magasságvesztési manővert a ,, MERÜLŐ SPIRÁLT” ne tekintsük többé ,, B” vizsgás elemnek, hanem legyen ,,C” vizsga elem, mert akkorra a pilótának lesz már akkora rutinja, szervezete hozzászokik annyira a magassági változásokhoz, hogy megfelelően tudja végrehajtani ezt a hasznos manővert!

Mint a HFFA repülésbiztonsági tisztje, megadatik nekem az a lehetőség, hogy a nemzetközi repülős szervezetek hasonló területeken mozgó képviselőivel napi kapcsolatban legyek, hozzáférhessek a nemzetközi adatbázishoz, sokkal több tapasztalatot szerezve így mintha csak az itthoni eseményeket figyelném.

Ezért ajánlásom az összes magyar pilótának szól, habár nem mindenki részese a mi oktatási tematikánknak, nem köteles betartani a nagy európai adatbázis tanulságaiból merített tapasztalatok alapján hozott színvonalas döntéseinket.

Emiatt kérem a HFFA operatív vezetőit, mielőbb fontolják meg javaslatomat és léptessék életbe az új belső szabályozást! Sajnálattal tudomásul veszem, hogy csak remény számomra, hogy a szervezetünktől kívül eső oktatók hallgatnak az érvelésemre és a pilóták biztonságát tartják szem előtt.”


Tisztelettel:


Szöllősi László